Recrutarea in epoca internetului – Puterea s-a mutat de la angajator la candidat
In urma cu 40 de ani, ziarele de anunturi se vindeau ca painea calda, iar rubrica de joburi se intindea pe pagini intregi. Companiile care voiau sa iasa in evidenta si sa atraga atentia candidatilor plateau in plus pentru chenar mai pronuntat, font mai mare, bolduit sau colorat. Astazi vorbim despre social media, targetare, branding sau programmatic advertising.
Internetul a schimbat totul in ultimul deceniu si continua sa o faca, dar in domeniul recrutarii transformarea a fost radicala. Accesul tot mai raspandit la internet si evolutia tehnologica continua pe care o traim de la inceputul secolului 21 au pus la dispozitia cautatorilor de joburi noi resurse si instrumente.
Astazi, intregul proces este standardizat la nivel global si majoritatea candidatilor si angajatilor au posibilitatea sa gasesasca toate informatiile de care au nevoie si sa-si caute job eficient si in cunostinta de cauza.
Iar misiunea recrutorilor este cu atat mai dificila cu cat puterea s-a mutat de la angajator la candidat, in conditiile in care companiile isi pierd foarte usor cei mai buni angajati, iar specialistii sunt la mare cautare si foarte greu de gasit.
In epoca internetului, candidatii sunt mai selectivi in privinta joburilor pe care le cauta. Oamenii secolului 21 se decid mai repede sa-si cumpere o casa sau o masina, decat pentru ce job sa aplice. Ofertele sunt multe, posibilitatile sunt imense, iar companiile trebuie sa-si construiasca strategii elaborate de recrutare si sa aiba o prezenta solida pe toate canalele de recrutare pe care candidatii le folosesc pentru a atrage atentia acestora.
Unde isi cauta candidatii job
Potrivit unui studiu realizat de The Boston Consulting Group, 1 din 5 angajati la nivel mondial isi schimba jobul in fiecare an. Aproape 60% dintre cei care isi cauta un nou loc de munca folosesc internetul, iar o treime dintre acestia apeleaza la site-urile clasice de recrutare. Restul se indreapta, in principal, catre retelele de socializare sau merg direct pe site-ul companiei care ii intereseaza.
Asadar, potrivit raspunsurilor date de cele 13.000 de persoane participante la studiu, din toata lumea, cele mai folosite canale de cautare sunt site-urile si portalurile de joburi, retelele sociale, forumurile si grupurile de discutii, agentiile guvernamentale si agregatoarele de joburi sau retelele studentesti.
O tendinta din ce in ce mai frecventa in ultima perioada a devenit interpelarea directa a companiei vizate, prin intermediul site-ului, unde cei interesati cauta pozitiile vacante si intra in contact direct cu departamentul de resurse umane, unde adreseaza intrebarile care ii intereseaza si de unde afla detaliile care ii ajuta sa ia o decizie.
Targetarea, cuvantul-cheie pentru eficientizarea recrutarii
In aceste conditii, cum captam si cum mentinem atentia celor pe care ii dorim in compania noastra? Cei mai multi dintre recrutori si manageri de resurse umane se orienteaza catre programmatic advertising (cumpararea automatizata de spatiu publicitar pe site-uri, astfel incat mesajul sa ajunga cat mai usor la candidati) si catre o targetare si retargetare a audientei, pentru a ajunge doar la clientii care reprezinta un interes aparte. Cu alte cuvinte, pentru a ajunge la candidatii care te intereseaza, trebuie sa fii in locul potrivit, cu mesajul potrivit, la timpul potrivit. Dificil, nu? Iata cateva ponturi:
Eficientizeaza cautarea! Targeteaza grupul profesional caruia te adresezi si plaseaza-ti reclama acolo unde isi petrece cel mai mult timp. Astfel, pe site-urile pe care navigheaza va fi prezent si anuntul tau de recrutare. Totodata, internetul ofera posibilitatea de a ajunge exact la cei care te intereseaza, selectati dupa date demografice, interese si comportamente. Si, cel mai important, chiar daca nu ai pozitii deschise in acel moment, poti incuraja potentialii candidati sa se inscrie pentru alerte de job viitoare sau sa se alature unei comunitati de talente.
Reconfigureaza site-ul companiei! In multe situatii, oamenii intra pe site-urile companiilor din cu totul alte motive decat cautarea unui job. Un anunt de recrutare vizibil pe toate paginile site-ului poate atrage atentia si celor care nu sunt neaparat in cautarea unui job, acesta constituind un element de agatare.
Daca nu esti pe retelele de socializare, nu existi! Nu mai este demult un dicton simpatic, ci reprezinta realitatea. Iar site-urile de socializare nu mai sunt caracteristica tinerei generatii, varsta celor prezenti in aceste spatii virtuale extinzandu-se pana la 50 de ani si peste. In aceste conditii, este de la sine inteles ca organizatia trebuie sa aiba profiluri pe toate retelele de socializare si ca acestea trebuie updatate si elaborate astfel incat sa atraga atentia. Este obligatoriu, totodata, ca anunturile de angajare sa se regaseasca in toate grupurile profesionale, forumurile de discutii si pe paginile frecventate de posibili candidati.
Fii prezent pe dispozitivele mobile! Nu mai este nicio noutate pentru nimeni ca din ce in ce mai multi oameni isi petrec timpul pe dispozitivele mobile. Acum la putere sunt smartphone-ul si tableta, incepe sa-si faca simtita prezenta din ce in ce mai mult si smartwatch-ul si, periodic, alte dispozitive portabile si purtabile capteaza atentia tinerei generatii. Asadar, lumea gadgeturilor mobile si inteligente este una care trebuie explorata si invadata cu aplicatii destepte si anunturi de recrutare care sa atraga potentialii candidati.
In aceasta lume complet digializata, in care suntem bombardati cu informatie fara oprire, targetarea este elementul cel mai important in raspandirea mesajului. Pentru ca diferenta nu o face faptul ca esti vizibil peste tot, ci faptul ca esti vizibil acolo unde trebuie.
Descopera colorful.hr
Software in Cloud pentru un HR inteligent
- Salarizare: soft calcul salarii, Revisal automat
- Pontaj electronic si gestiune concedii
- Administrare de personal
- Rapoarte si statistici HR
- Dosarul electronic al angajatului
- Recrutare angajati si management personal