Recrutare clasica sau prin recomandare? Care metoda este de preferat?
Daca unele firme aplica de fiecare data aceeasi metoda de recrutare, prin intermediul departamentului intern sau al agentiilor specializate, alte companii aleg calea mai rapida si eficienta a recomandarilor.
Si asta fie ca este vorba despre recomandari facute de actualii angajati sau de parteneri externi ori apeleaza chiar la un software de recrutare. Oricum s-ar face recrutarea, documentarea si interviurile de cunoastere raman esentiale pentru ca recrutorii sa se poata asigura ca persoanele recomandate au cunostintele si abilitatile necesare pozitiilor scoase la concurs.
Angajati mai productivi
Cei care au aplicat ca urmare a unei recomandari si sunt apoi angajati se dovedesc a fi mai multumiti de locul de munca si se dovedesc de cele mai multe ori mai productivi in functia pe care o ocupa decat cei recrutati printr-o metoda de recrutare clasica – anunturi pe site-urile de specialitate si participari la targuri de profil -, dupa cum sustin expertii in domeniu.
Spre exemplu, studiile recente demonstreaza ca peste 50% dintre firme folosesc relativ frecvent recrutarea pe baza de referinte. Fie ca este vorba despre IMM-uri sau filialele locale ale unor multinationale, angajatorii apeleaza la aceasta metoda de recrutare atunci cand sunt in cautarea unor candidati pentru a ocupa pozitii vacante in vanzari, productie, software sau servicii.
Gandeste pe termen lung
Cand analizam motivele pentru care un angajat nou decide sa plece din companie, de cele mai multe ori totul se reduce la performanta scazuta (din cauze externe lui) si la faptul ca nu se poate integra in mediul organizational.
De fapt, o treime dintre salariati isi dau demisia in primele sase luni de la angajare, spun statisticile in domeniu. Si in aceasta situatie, un factor important este metoda de recrutare folosita. Sunt studii care ne arata ca 39% intre candidatii angajati prin intermediul programelor software care folosesc date de pe site-urile de recrutare, respectiv 49% dintre cei recomandati raman in companie trei ani sau mai mult. La polul opus sunt candidatii identificati prin metode de recrutare clasice – anunturi si targuri – doar 14%.
Economie de timp si bani
Timpul si sumele alocate pentru identificarea unui angajat potrivit se reduc la jumatate daca acesta este recomandat ori recrutat prin intermediul unui software specific. Cu un program informatic, poti strange automat la un loc datele candidatilor din diverse surse – recomandari si site-uri de recrutare – si ii poti tria ulterior dupa diverse criterii, in functie de pozitiile deschise. Avantajul este ca ai de unde sa alegi pentru ca la un click distanta gasesti un istoric al candidatului, cu rezultatele la teste, feedback-ul primit si datele lui de contact.
Filtru pentru angajati
In timp ce site-urile de cariere ori targurile de joburi reusesc sa adune un numar impresionant de CV-uri, provocarea este sa identifici candidatul potrivit in marea de dosare. Dar atunci cand o companie se bazeaza pe proprii angajati talentati pentru a raspandi vestea despre joburile vacante, acestia fac deja o preselectie, in functie de abilitati si experienta inainte de a incepe sa faca recomandari.
Si asta nu inseamna doar ca managerii HR nu mai pierd timpul ulterior discutand cu oameni nepotriviti, dar o astfel de metoda de recrutare confera o mai mare credibilitate organizatiei. Daca un salariat multumit de cultura interna a firmei si de posibilitatile de promovare discuta despre joburile vacante si cauta noi colegi, atunci potentialii candidati sunt cu atat mai inclinati sa aiba incredere ca fac o alegere buna atunci cand vin la interviu.
Candidatii care ajung in companie in urma procesului de recrutare prin recomandare, au asteptari mult mai realiste atat despre mediul de lucru, cat si despre specificul firmei, pentru ca au deja un punct de referinta: persoana pe care o cunosc si care le-a recomandat aceasta slujba.
Bonusuri pentru angajatii care fac recomandari
Recompensele acordate celor care fac recomandari au devenit regula si in randul companiilor din Romania. Firmele au programe in cadrul carora angajatii sunt recompensati pentru recomandarile facute, cu sume ce pot varia intre 150 de euro si chiar 1.000 de euro (si mai mult, in cazuri exceptionale), de la pozitii entry-level pana la middle management.
Bonusurile sunt platite insa diferit: poate fi vorba, de exemplu, despre o suma fixa primita de salariatul care a facut recomandarea la trei luni de la angajarea noului coleg sau in transe – o parte la angajare si restul dupa perioada de proba.
In loc de concluzie
De multe ori, angajatii au contacte apropiate in aceeasi bransa si pot gasi mai repede potentiali candidati de la alte firme, la care specialistii HR nu au acces. Asadar, angajarea prin recomandari este “portita” catre candidati bine pregatiti si care pornesc din start cu o imagine buna despre cultura organizationala a firmei.
Vrei sa afli mai mult despre bune practici in recrutare? Citeste si:
Angajatii isi doresc un plan de cariera, nu doar un job. Cum ii poti ajuta?
Generatia Y la angajare: ce ii motiveaza si cum schimba ei mediul de lucru.
Descopera colorful.hr
Software in Cloud pentru un HR inteligent
- Salarizare: soft calcul salarii, Revisal automat
- Pontaj electronic si gestiune concedii
- Administrare de personal
- Rapoarte si statistici HR
- Dosarul electronic al angajatului
- Recrutare angajati si management personal