ColorfulHR Logo
INCEARCA GRATUIT
HR CEO manageri

Fenomenul de burnout la angajati – Cauze, efecte si consecinte

de Colorful.hr | May 19, 2023

Bolile cauzate de suprasolicitarea de la locul de munca nu mai sunt demult un mit. Iar daca la inceputul secolului, cele mai frecvente boli pofesionale erau cele generate de muncile grele, care solicitau in exces corpul, in prezent, cele mai intalnite suferinte sunt legate de oboseala cronica, atacuri de panica sau diferite suferinte psihice.

Toate aceste probleme au o singura cauza: suprasolicitarea excesiva sau fenomenul de burnout, generat de munca intensa si de orele suplimentare petrecute la birou.

Ce este burnout-ul?

Burnout-ul este starea de epuizare a angajatilor din punct de vedere fizic, mental si emotional ca rezultat al stresului cronic si al suprasolicitarii la locul de munca. Acest fenomen se poate manifesta printr-o oboseala persistenta, scaderea performantei si lipsa motivatiei privind activitatile de zi cu zi, nu doar cele relationate cu jobul. In general, starea de burnout apare atunci cand cerintele de la locul de munca depasesc resursele disponibile si apare presiunea constanta.

Efecte ale fenomenului de burnout – Semne si consecinte

Cele mai frecvente efecte ale sindromului burnout sunt o stare permanenta de nefericire, de insatisfactie personala si profesionala, neincredere in fortele proprii si o oboseala cronica ce se manifesta din prima jumatate de ora de dupa trezire. Cine sufera de burnout se simte singur, debusolat, problemele par fara solutie si totul pare fara iesire.

In termeni medicali, fenomenul de burnout este o stare emotionala, mentala si fizica de oboseala, cauzata de stresul prelungit si excesiv. Daca acest fenomen se intinde pe o perioada mai lunga de timp, efectele pot fi dintre cele mai nedorite. Pe de o parte, apar si suferintele fizice: dureri de cap, de oase, mancatul haotic ce conduce catre obezitate, probleme cardiace, iar pe de alta parte, persoana respectiva se simte atat de singura si neajutorata, incat poate decide sa-si puna capat zilelor.

Din nefericire, din cauza ritmului haotic in care traieste societatea moderna, a dezvoltarii masive a tehnologiei si a internetului, angajatii sunt supusi zilnic la noi provocari, li se dau cat mai multe sarcini, iar timpul este intotdeauna prea scurt pentru a asimila din punct de vedere psihic toate aceste schimbari si pentru a le face fata.

Iar dincolo de targeturile spre care tinteste, de obiectivele pe care si le propune si de performantele pe care vrea sa le atinga, orice angajator trebuie sa se gandeasca in primul rand la resursa umana, pentru ca fara angajati sanatosi, nimic din ceea ce-si propune nu poate fi realizat.

In zilele noastre, sub presiunea timpului si a concurentei, tendinta multor angajatori este de a-si incarca angajatii cu sarcini carora, in final, acestia nu le pot face fata. Companiile tocmai au iesit din cea mai neagra criza economica a ultimelor decenii si in cele mai multe dintre ele inca se mai resimt efectele acesteia. Pentru a rezista intr-un climat economic ce se prabusea in jur, majoritatea organizatiilor au taiat la sange din cheltuieli, iar primii la care au renuntat au fost angajatii.

Stres vs. burnout. Care sunt diferentele si de ce burnout-ul este foarte grav

In ultimii ani, pe fondul revenirii economice spectaculoase, dar inca resimtind teama crizei care tocmai a trecut, multe companii evita sa faca angajari masive, dar vor crestere rapida si rezultate spectaculoase in cel mai scurt timp. Rezultatul: fenomenul de burnout este din ce in ce mai intalnit in randul angajatilor, iar cazurile extreme sunt din ce in ce mai multe.

Burnout-ul este generat de stresul pe o perioada indelungata, dar specialistii sustin ca sunt doua simptomatologii diferite atunci cand vorbim de cele doua suferinte. De exemplu, daca stresul se caracterizeaza prin tendinta angajatilor de a face prea multe, sindromul burnout se situeaza la polul opus – angajatii isi pierd orice motivatie de a face ceva, atat la serviciu, cat si in viata personala, si sunt in permanenta nemultumiti de ei insisi.

Un angajat stresat exercita o presiune prea mare asupra sa, vrea sa faca prea multe lucruri si considera ca daca are totul sub control, lucrurile se vor imbunatati. De cealalta parte, un angajat la care s-a instalat deja sindromul burnout intra intr-o stare vegetativa in care nu face nimic. Nu vede nicio iesire din situatia in care se afla, isi pierde speranta si cu cat este mai incarcat cu sarcini, cu atat tendinta de a vedea totul in negru se amplifica.

Daca tendinta angajatilor stresati este sa preia cat mai multe responsabilitati, cea a celor in stare de burnout este de a nu indeplini niciuna. Iar specialistii sustin ca semnele de burnout sunt vizibile imediat, iar persoana respectiva trebuie sa primeasca ajutor medical de specialitate de urgenta.

Ce anume genereaza sindromul burnout

De cele mai multe ori, aceasta stare psihologica in care ajung oamenii este generata de job, dar specialistii sustin ca oricine poate experimenta acest fenomen – de la angajatii workaholici, care stau la serviciu pana la miezul noptii si nu si-au mai luat un concediu de ani de zile si pana la mamicile care stau acasa cu copiii si simt ca nu mai pot face fata tuturor sarcinilor pe care le au de indeplinit.

Stilul de viata al fiecaruia si personalitatea au, de asemenea, o contributie semnificativa. Specialistii au facut o ierarhizare a factorilor care conduc la burnout, de care fiecare dintre noi ar trebui sa tina cont, fie in legatura cu noi insine, fie in legatura cu cei din jurul nostru.

Cauze legate de job:

  • Simti ca nu ai control asupra a ceea ce ai de facut;
  • Nu primesti recunoasterea profesionala pe care consideri ca o meriti;
  • Ai prea multe sarcini si nu ti se explica foarte clar cum trebuie sa le duci la bun sfarsit;
  • Ai un job monoton si fara provocari;
  • Lucrezi intr-un mediu haotic, sub stres si presiune.

Cauze legate de stilul de viata:

  • Muncesti prea mult si nu mai ai timp sa socializezi si sa te relaxezi;
  • Nu ai relatii apropiate cu membrii familiei sau cu prietenii;
  • Ai prea multe responsabilitati si pe nimeni langa tine care sa te ajute;
  • Nu dormi suficient.

Personalitatea joaca un rol important in instalarea burnout-ului:

  • Ai tendinte perfectioniste, nimic nu este suficient de bine facut dupa standardele tale;
  • Ai o viziune pesimista asupra vetii si a lumii in general;
  • Simti nevoia sa controlezi totul si nu delegi sarcinile;
  • Ai o personalitate de tip A – ai tendinta sa fii foarte competitiv si critic cu tine insuti.

Despre cateva solutii pentru evitarea suprasolicitarii angajatilor si de reducere a stresului la locul de munca am scris AICI.

Fii la curent cu ultimele noutati in Business si HR!

Daca esti antreprenor, manager sau specialist HR, nu trebuie sa ratezi cele mai utile informatii pentru a creste o echipa productiva si multumita!

Daca ti-a placut articolul, lasa-ne o parere.
Average rating: 3

Colorful.hr

colorful.hr este un blog de resurse umane care prezinta cele mai noi informatii din domeniul HR si care documenteaza provocarile si tendintele din industrie. Continutul de pe colorful.hr este actualizat saptamanal si abordeaza subiecte de interes pentru profesionistii HR, manageri si CEO, dar si pentru angajati sau cei pasionati de domeniul resurselor umane.
Daca vrei sa fii la curent cu noutatile din domeniul resurselor umane sau daca vrei sa primesti invitatii la webinariile de HR si de legislatie pe care le organizam, aboneaza-te la newsletterul colorful.hr

Descopera colorful.hr

Software in Cloud pentru un HR inteligent

  • Salarizare: soft calcul salarii, Revisal automat
  • Pontaj electronic si gestiune concedii
  • Administrare de personal
  • Rapoarte si statistici HR
  • Dosarul electronic al angajatului
  • Recrutare angajati si management personal
Vezi detalii
Articole Similare

RECOMANDARE

Webinar Legislație

Află cum poți simplifica procesele de resurse umane, repetitive și consumatoare de timp folosind tehnologia. Experți în resurse umane și legislație vin cu cele mai bune sfaturi.

Vezi detalii

Mulțumim pentru răspuns!Persoanele cu profilul tău sunt interesate de următorul material:

Află cum poți simplifica procesele de resurse umane, repetitive și consumatoare de timp folosind tehnologia. Experți în resurse umane și legislație vin cu cele mai bune sfaturi.

Vezi detalii

RECOMANDARE

Ghid pentru alegerea unui soft de HR

Alegerea unui soft pentru HR poate fi ușoara, dacă urmezi pașii corecți! Descarcă ghidul GRATUIT!

[contact-form-7 id="34766" title="Pop Up Ghid Soft (Recomandare)"]

Mulțumim pentru răspuns!Persoanele cu profilul tău sunt interesate de urmatorul material:

Ghid pentru alegerea unui soft de HR

Alegerea unui soft pentru HR poate fi ușoara, dacă urmezi pașii corecți! Descarcă ghidul GRATUIT!

[contact-form-7 id="34767" title="Pop Up Ghid Soft (Multumim)"]