Evaluarea 360 de grade nu este spionaj. Ce faci cand seful iti cere sa oferi feedback despre un coleg
Evaluarea 360 de grade sau multisursa este una dintre cele mai raspandite si cuprinzatoare modalitati prin care angajatorul poate primi feedback despre un angajat sau despre un manager de departament din cadrul companiei. Fie ca este evaluat de sefi, subalterni sau colegi, persoana supusa verificarii este caracterizata din mai multe surse si pe mai multe niveluri, ceea ce ofera imaginea cea mai apropiata de realitate.
Desi inca destul de controversata, metoda este foarte folosita in randul managerilor care vor sa-si evalueze oamenii cu care lucreaza, tocmai datorita complexitatii ei. O evaluare 360 poate fi facuta de catre manager, colegi sau clienti, dar poate cuprinde, de asemenea, si o autoevaluare pe care angajatul si-o face la locul de munca, la cererea angajatorului.
Cel mai important dintre aspectele evaluarii 360 este anonimatul. In afara sefului direct, ceilalti participanti la feedback-ul multisursa trebuie sa ramana anonimi, pentru ca acestia sa ofere mai multe infomatii si chiar recomandari in ceea ce priveste activitatea angajatului evaluat.
In consecinta, ce faci atunci cand seful iti cere sa-ti evaluezi unul dintre colegi, managerul care coordoneaza echipa din care faci parte sau un subaltern din subordinea ta? Trebuie spus de la inceput ca evaluarea 360 de grade nu trebuie perceputa ca o forma de spionaj sau de reclamatie si nu trebuie tratata din perspectiva negativa. In acelasi timp, evaluarea 360 nu trebuie folosita ca pretext pentru a „plati polite” colegilor sau sefilor cu care nu te intelegi prea bine. Evaluarea 360 trebuie sa fie corecta, concisa si sa reflecte adevarul.
Cum se face o evaluare 360 de grade corecta
Pentru a furniza o evaluare corecta, trebuie urmati cativa pasi obligatorii. Daca iti faci timp sa acorzi feedback-ul cerut, acesta trebuie sa fie de folos managerului care face evaluarea 360 a unui angajat.
1. Fii cinstit! Nu esti de niciun ajutor nici colegului pe care il evaluezi, nici managerului, daca raspunsurile tale sunt ambigue si nu reflecta realitatea. Afirmatiile tale trebuie sa fie adevarate, simple si usor de inteles. Chiar daca ai de adus critici la adresa colegului evaluat, fa-o direct la subiect si fara sa te pierzi in detalii inutile.
2. Fii respectuos! Ofera exemple, daca ele sunt relevante, dar nu incerca sa caracterizezi pe cineva doar prin prisma unui singur exemplu. Evita, totodata, cuvinte absolute ca „intotdeauna” sau „niciodata” intr-o evaluare 360, pentru ca, in general, adevarul este undeva la mijloc, iar astfel de cuvinte creeaza o impresie negativa.
3. Nu scrie un roman! Managerul care iti solicita evaluarea nu are timp sa citeasca pagini intregi, mai ales ca o evaluare 360 se obtine din feedback-ul combinat venit din partea a 10-12 persoane. Nu este cazul nici sa ridici in slavi persoana evaluata, dar nici s-o critici gratuit. Creioneaza niste puncte principale si fii cat se poate de succint. Daca ai de facut reprosuri, da cateva exemple, dar nu-ti varsa nemultumirile pe pagini intregi.
5. Ofera exemple care sa-ti sustina afirmatiile! Feedback-ul tau va fi de ajutor, daca poti oferi si exemple pentru afirmatiile pe care le faci, fie ele laude sau critici. Sa spui ca X nu este un bun manager nu este la fel de semnificativ ca atunci cand aduci argumente prin care demonstrezi criticile la dresa lui X: nu termina proiectele la timp, nu stie sa conduca echipa pe care o are in subordine etc.
6. Concentreaza-te pe intrebari! Organizeaza-ti feedback-ul in asa fel incat sa raspunzi la intrebarile adresate. O evaluare 360 de grade nu este un forum in care se fac comentarii despre program, majorari salariale sau planul de beneficii. Raspunsurile trebuie sa fie scurte, dar explicative. Sa spui ca Y nu este un lider bun nu ii va fi de ajutor managerului care face evaluarea. Raspunsul corect ar fi sa precizezi care sunt calitatile care ii lipsesc lui Y ca sa fie un lider bun si la ce ar trebui sa mai lucreze.
7. Nu-ti face griji ca raspunsurile tale vor atrage concedierea colegului evaluat! Feedback-ul tau este doar o mica parte dintr-o serie de evaluari pe care managerul le cere de la toti actorii din jurul celui pe care il evalueaza. O evaluare 360 corecta se face in urma raspunsurilor a 10-12 persoane, prin urmare, daca in urma acestei evaluari multisursa persoana respectiva va fi data afara, nu este din vina ta. Actiunea finala este rezultatul interpretarii tuturor evaluarilor facute.
Intrebari frecvente la evaluarea 360
Intrebarile care se folosesc in cadrul evaluarii 360 vizeaza mai multe aspecte, intre care relatiile cu colegii, calitati de leadership, abilitati profesionale, motivatie sau eficienta. Iata mai jos un set de intrebari care s-ar putea afla pe chestionarul unei evaluari 360:
-
Cand lucreaza in echipa, ce abilitati demonstreaza ca are?
-
Ati avut vreodata probleme de interactiune cu respectivul coleg?
-
Angajatul evaluat da dovada de aptitudini de lider?
-
Daca da, dati 2 exemple recente care pot sustine afirmatia anterioara.
-
Este un angajat care gaseste solutii la probleme?
-
Care sunt abilitatile care il recomanda ca fiind o persoana care rezolva rapid situatiile neprevazute?
-
Cum demonstreaza ca este motivat si determinat sa contribuie la succesul companiei?
-
Care sunt metodele pe care le foloseste pentru a-si indeplini eficient sarcinile pe care le presupune jobul lui?
-
Aveti recomandari de facut in legatura cu imbunatatirea eficientei lui?
Daca oferiti raspunsuri corecte, efective si daca dati exemplele necesare pentru ca managerul sa poata intelege ce aptitudini profesionale are angajatul evaluat, ii oferiti acestuia oportunitatea de a evolua in cariera, iar sefului, posibilitatea de a avea echipa eficienta pe care si-o doreste.
Descopera colorful.hr
Software in Cloud pentru un HR inteligent
- Salarizare: soft calcul salarii, Revisal automat
- Pontaj electronic si gestiune concedii
- Administrare de personal
- Rapoarte si statistici HR
- Dosarul electronic al angajatului
- Recrutare angajati si management personal