Dincolo de santajul financiar: 5 metode creative de a retine si fideliza angajatii
Chiar daca poate parea un cliseu, retentia de personal conteaza, iar pierderea unora dintre angajatii cheie dintr-o companie poate genera costuri mult, mult mai importante decat plata salariilor acestora, in unele cazuri, la pachet cu alte recompense si beneficii pentru fidelizare.
Efortul de a pastra cei mai buni membri ai echipei poate fi justificat si din punct de vedere demografic: generatia asa-numitilor „decretei” (cei nascuti in anii ’60) se apropie de pensionare in urmatorii ani si lasa in urma o generatie mult mai slab reprezentata numeric si, in consecinta, cu mai putini specialisti, ceea ce va reprezenta o reala problema pentru companii, in procesul recrutarii.
Studii recente in domeniul resurselor umane indica faptul ca angajatorii au deja de-a face cu dificultati majore in a recruta specialistii de care au nevoie. Cauzele sunt multiple, cele mai frecvente fiind legate de lipsa candidatilor pentru anumite pozitii, lipsa competentelor profesionale si a experientei, lipsa abilitatilor de relationare sau asteptarile financiare mult mai mari decat oferta.
Acest lucru, corelat cu tendinta in crestere a angajatilor de a face schimbari frecvente in cariera pune creativitatea managerilor la treaba, in incercarea de a-i pastra pe cei mai buni valorosi membri ai echipei.
Majorarile salariale si bonusurile de performanta au fost intotdeauna cea mai simpla modalitate de a recompensa performantele angajatilor, insa acestea nu mai sunt si suficiente pentru a-i pastra pe termen lung, pe o piata a muncii extrem de dinamica.
Principala preocupare a companiilor este sa-si fidelizeze clientii, iar, pentru a face acest lucru, trebuie mai intai sa-si fidelizeze angajatii, pentru ca o relatie buna cu ei se va transmite mai departe intr-o relatie buna cu clientii. Acesta loialitate insa nu se dezvolta doar pentru ca platesti pe cineva sa vina la munca, iar recompensarile strict financiare duc la dezvoltarea unei relatii de mercenariat.
Managementul resurselor umane in secolul XXI implica ceva mai mult decat atat, managerii fiind in cautarea unor modalitati inedite de a-si fideliza si retine cei mai buni angajati. Uneori, chiar si o zi libera, un pranz gratuit sau un permis de parcare VIP pot face diferenta.
5 modalitati inedite pentru fidelizarea angajatilor
1. Sesiuni personalizate de cumparaturi
Organizeaza periodic sesiuni de cumparaturi adresate angajatilor, fie chemand un retailer in companie, fie intr-unul dintre magazinele acestuia. (Retailerul poate fi unul dintre clientii companiei.) in cadrul acestor sesiuni, angajatii isi pot alege produsele pe care si le doresc, iar nota de plata va fi achitata de catre angajator. Specialistii in resurse umane sustin ca aceasta este una dintre metodele care dau cele mai bune rezultate, mai ales, daca este legata de un succes obtinut de companie, care nu ar fi fost posibil fara aportul angajatilor. in acest fel, ei se simt rasplatiti pentru munca depusa, iar acest gen de recompensa creeaza o legatura mai personala cu angajatorul decat scrierea unui cec.
2. Competitii pentru recompense
Poti organiza adevarate vanatori de recompense, fie la birou, fie in cadrul unui teambuilding in afara companiei, la finalul carora, castigatorul sau echipa castigatoare primesc un premiu, care poate fi chiar si unul simbolic. Beneficiile unei astfel de manifestari sunt, pe de o parte, stimularea lucrului in echipa, dar si a spiritului competitiv, iar, pe de alta parte, petrecerea timpului impreuna si o mai buna cunoastere a propriilor angajati.
3. Creeaza un “comitet al zambetului”
Responsabilitatea „comitetului” va fi aceea de a sarbatori orice, de la zilele de nastere ale angajatilor, la realizarile companiei. De asemenea, membrii echipei vor incerca sa-i cunoasca mai bine pe colegi pentru a le face cadouri sau pentru a le putea acorda recompense personalizate. in acest fel, angajatii simt ca exista cineva care se ocupa de ceea ce le place si ca ceea ce-si doresc ei chiar conteaza. Cei care fac parte din „comitet” se vor comporta ca adevarati spioni in ceea ce priveste cele mai ascunse dorinte ale colegilor lor, pentru ca primirea cadoului sau a recompensei mult-visate sa se traduca printr-o dovada de real interes pentru persoana lor.
4. Recompense tematice
Cel mai asteptat concert din oras, cel mai important meci al unei competitii sportive, cea mai aplaudata piesa de teatru sau cea mai in voga destinatie turistica pot fi tot atatea ocazii de a-i recompensa pe cei mai buni si mai productivi dintre angajati. Astfel de evenimente diminueaza distanta dintre angajator si angajati, improspateaza atmosfera la birou si creeaza o legatura afectiva intre management si restul echipei.
5. ”Ziua filantropica”
Uneori, cea mai buna modalitate de a recompensa angajatii este o zi libera, in care acestia sa faca voluntariat intr-un domeniu care ii intereseaza. in acest fel, fac ceva ce le place si simt ca ajuta comunitatea de care apartin. La finalul acestei zile, pot fi rugati sa scrie experientele traite, daca doresc, pe un blog al companiei, iar aceste povesti care odata citite de cei din afara organizatiei, pot ajuta la recrutarea altor angajati de calitate.
Descopera colorful.hr
Software in Cloud pentru un HR inteligent
- Salarizare: soft calcul salarii, Revisal automat
- Pontaj electronic si gestiune concedii
- Administrare de personal
- Rapoarte si statistici HR
- Dosarul electronic al angajatului
- Recrutare angajati si management personal